DIKURNIAKAN
PETUNJUK KEPADA ORANG-ORANG YANG BERJALAN KEPADA ALLAH S.W.T DENGAN NUR-NUR
TAWAJJUH (MENGHADAP ALLAH S.W.T) DAN BAGI ORANG YANG TELAH SAMPAI BAGI
MEREKA IALAH NUR-NUR AL-MUWAAJAHAH (MUSYAHADAH ATAU SALING BERHADAPAN ANTARA
HAMBA DENGAN ALLAH S.W.T). MEREKA YANG PERTAMA ITU ADALAH UNTUK NUR-NUR,
SEDANGKAN MEREKA YANG TELAH SAMPAI ADALAH NUR-NUR ITU BUAT MEREKA LANTARAN
MEREKA INI ADALAH KERANA ALLAH S.W.T BUKAN KERANA SESUATU SELAIN-NYA. KATAKANLAH:
“ALLAH!” KEMUDIAN BIARKAN MEREKA (ORANG RAMAI) BERMAIN-MAIN DALAM KESESATAN.
Hikmat 39 ini menceritakan keadaan dua
golongan yang dipanggil sebagai ahli tawajjuh dan ahli musyahadah. Ahli
tawajjuh adalah orang salih yang berpegang teguh kepada syariat Allah s.w.t
dan biasanya digelar ahli syariat. Orang salih atau ahli syariat melihat
dirinya sebagai satu individu yang berkedudukan sebagai hamba Allah s.w.t.
Dia berkewajipan melaksanakan segala perintah Allah s.w.t dan menjauhkan
segala larangan-Nya. Dia melaksanakan amal kebaikan dengan ikhlas, tidak
didorong oleh riak dan ujub, tidak berbuat sama’ah dan tidak menyombong
dengan amal tersebut. Allah s.w.t memberkati amal ibadat yang demikian
dan mengurniakan kepada mereka Nur Tawajjuh. Nur yang demikian membuat
mereka merasa damai dan tenang serta bertambah rasa kehampiran dengan Allah
s.w.t. Mereka tidak berasa berat untuk melakukan ibadat walau berapa banyak
sekalipun kerana semakin banyak ibadat yang mereka lakukan semakin mereka
memperolehi taqarrub (mendekat dan berhadap kepada Allah s.w.t) dan semakin
mereka merasa kelazatan beribadat. Mereka bukan sahaja meninggalkan perkara
yang haram tetapi juga yang mubah. Banyak daripada perkara yang halal ditinggalkan
bagi menjaga agar mereka tidak terdorong mendekati yang haram, apa lagi
melakukannya. Inilah sifat ahli syariat, memakai pakaian warak dan berjalan
dengan Nur Tawajjuh.
Golongan kedua ialah ahli musyahadah,
biasanya dipanggil ahli hakikat. Ahli hakikat ialah orang yang mencapai
hakikat syariat dan tauhid sehingga tidak melihat lagi sesuatu kecuali
Allah s.w.t. Mereka menyaksikan bahawa Allah s.w.t adalah Tuhan Yang Maha
Berdiri Dengan Sendiri, Maha Mentadbir dan Maha Menentukan. Mereka menyaksikan
sifat Allah Yang Maha Sempurna dan Kekal. Pandangan mereka hanya tertumpu
kepada Allah Azza wa Jalla. Segala yang maujud tidak memberi bekas pada
hati mereka, hanya Wujud Allah s.w.t yang menguasainya, terjadilah musyahadah
iaitu saling berhadapan. nur-nur al-muwaajahah meleburkan hijab yang menutupi
alam maujud lalu mata hati melihat kepada Yang Tersembunyi disebalik yang
nyata. Hamba melihat Rahsia Tuhan yang selama ini terhijab oleh Alam al-Mulk
(alam kejadian) dan Allah s.w.t menyaksikan pengabdian hamba-Nya. Terbukalah
kepada si hamba rahsia Alam Malakut dan nyatalah kedudukan hamba sebagai
ayat atau tanda wujud. Hamba melihat ketuhanan Allah s.w.t yang meliputi
segala sesuatu dan Allah s.w.t menyaksikan pengabdian hamba-Nya meliputi
ilmunya, ahwalnya dan hatinya.
Allah s.w.t bukakan tabir hijab agar
mata hati hamba-Nya dapat menyaksikan kerajaan-Nya yang meliputi yang nyata
dan juga yang ghaib.
Dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Nabi Ibrahim kebesaran dan kekuasaan (Kami) di langit dan di bumi, dan supaya menjadilah ia dari orang-orang yang percaya dengan sepenuh-penuh yaqin. ( Ayat 75 : Surah al-An’aam )
Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada Tuhan melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. ( Ayat 88 : Surah al-Qasas )
Ada perbezaan pandangan di antara
ahli syariat dan ahli hakikat. Ahli syariat berjihad membunuh musuh-musuh
Allah s.w.t kerana mengharapkan keredaan-Nya, moga-moga Allah s.w.t mengurniakan
kepada mereka nur-nur yang membawa mereka hampir kepada-Nya. Ahli hakikat
pula ketika berjihad dan membunuh mereka melihat kepada firman Allah s.w.t:
Maka bukanlah kamu yang membunuh mereka, akan tetapi Allah jualah yang menyebabkan pembunuhan mereka. Dan bukanlah engkau (wahai Muhammad) yang melempar ketika engkau melempar, akan tetapi Allah jualah yang melempar (untuk membinasakan orang-orang kafir). ( Ayat 17 : Surah al-Anfaal )
Orang-orang yang sampai kepada Allah s.w.t
berkecimpung dalam nur-nur kerana:
Allah yang menerangi langit dan bumi. ( Ayat 35 : Surah an-Nur )
Nurullah menjadi jelas nyata pada penglihatan mata hati ahli musyahadah. Kewujudan langit dan bumi tidak menghijab mata hati mereka. Tidak mungkin terlihat langit dan bumi jika Nurullah tidak menerangi keduanya.