BUKAN
SEDIKIT (NILAINYA) AMAL YANG KELUAR DARI HATI SI ZAHID, DAN TIDAK BANYAK
(NILAINYA) AMAL YANG KELUAR DARI HATI SI RAGHIB.
Kita telah diajak keluar dari alam kepada
Pencipta alam, berhijrah kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya. Kita diajar
supaya memilih sahabat yang dapat membangkitkan semangat untuk berjuang
pada jalan Allah s.w.t dan berbuat taat kepada-Nya. Hikmat 55 ini memberi
gambaran apakah hijrah rohani itu akan berjaya atau gagal. Alat untuk menilainya
ialah dunia. Bagaimana kedudukan dunia di dalam hati akan mempengaruhi
perjalanan kerohanian.
Manusia terdiri dari dua unsur iaitu
tubuh kasar dan hati seni. Gabungan dua unsur tersebut membuat manusia
boleh berfungsi sebagai cermin yang boleh membalikkan wajah yang memandang
kepadanya. Tubuh kasar adalah umpama muka cermin yang gelap dan hati seni
pula umpama muka cermin yang terang. Gabungan badan yang gelap dan hati
yang terang menyebabkan manusia berkebolehan untuk menerima pancaran Nur
Ilahi atau disebut juga menerima tajalli, iaitu melihat sesuatu tentang
Allah s.w.t dengan mata hati. Malaikat hanya mempunyai tubuh yang terang
dan binatang pula hanya mempunyai badan yang gelap. Makhluk yang mempunyai
hanya satu jenis badan tidak sesuai untuk menjadi cermin yang menerima
sinaran Nur Ilahi.
Manusia dalam keadaan keasliannya
berkebolehan menerima sinaran Nur Ilahi, iaitu menerima tajalli Allah s.w.t.
Tetapi, keadaan yang asli itu tertutup, terpendam atau tertimbus kerana
manusia hidup dalam dunia. Dunia menjadi anasir yang merosakkan keharmonian
gabungan badan yang gelap dengan hati yang terang.
Di dunia wujud satu makhluk bangsa
jin yang dijadikan daripada cahaya api dan dinamakan syaitan. Cahaya api
ini berkebolehan untuk menyelinap masuk ke dalam badan manusia yang gelap
dan mengubah suasananya sehingga hilang fungsinya sebagai cermin yang menahan
cahaya. Oleh sebab gangguan cahaya api itulah hati manusia tidak dapat
menerima sinaran Nur Ilahi. Nur Ilahi yang memancarkan tanda-tanda, peringatan
dan sebagainya tidak melekat pada cermin hati, sebaliknya cahaya tersebut
menyeberang keluar. Walaupun nabi-nabi membacakan ayat-ayat Allah
s.w.t dan memperlihatkan mukjizat, tetapi hati yang demikian tidak dapat
menerimanya. Apa yang datang itu berlalu begitu sahaja tidak terlekat pada
hati. Manusia yang demikian, yang kebolehannya yang asli terganggu
itu dinamakan si raghib.
Hati si raghib yang sudah menjadi
cermin yang tembus cahaya, akan menerima kedatangan kebenaran secara samar-samar
kerana yang sejati tidak melekat pada cerminnya. Kesamaran itu akan menimbulkan
keraguan dan sangkaan. Dalam keadaan demikian si raghib tidak lagi melihat
kebenaran yang asli. Sangkaan telah menggubah ‘kebenaran’ yang dilihat
oleh si raghib itu. Bila cahaya yang asli tidak melekat pada hati,
syaitan memainkan peranannya dengan memancarkan cahayanya kepada hati untuk
menambahkan kesamaran dan kekeliruan . Hasilnya muncullah jelmaan yang
mengambil alih tempat kebenaran. Jelmaan itulah yang dianggap sebagai kebenaran
oleh si raghib. Dalam suasana demikian, sekiranya dia beramal, maka amalannya
berpandukan kepada jelmaan yang dipancar oleh syaitan bukan bersumberkan
kebenaran yang asli. Walaupun banyak amal yang dilakukannya namun, tidak
ada yang menepati dengan yang benar, dan tidak ada nilainya.
Orang yang mendapat petunjuk dari
Allah s.w.t menyedari kesilapan yang berlaku kepada si raghib, dan dia
akan berusaha untuk mengembalikan keaslian dirinya dengan memisahkan hatinya
dari dunia dan cahaya api yang menerangi dunia. Dia berusaha untuk keluar
dari dunia. Keluar dari dunia bukan bermakna mati. Maksudnya ialah mengwujudkan
suasana hati yang tidak ada dunia di dalamnya. Ketika membincangkan
Kalam Hikmat 51 telah disentuh tentang cara-cara melepaskan diri dari penjara
dunia. Apabila dunia tidak mampu lagi mengenakan tipu daya, seseorang manusia
itu akan kembali kepada keasliannya yang berkebolehan menangkap kebenaran.
Tidak ada lagi kesamaran dan jelmaaan yang mengganggu hatinya. Apa yang
datang kepada hatinya adalah kebenaran yang sejati, tidak dibayangi oleh
kepalsuan. Orang yang telah bebas dari penjara dunia itu dinamakan zahid
yang bersifat zuhud Si zahid melihat sesuatu sebagaimana semestinya
dilihat. Apabila dia beramal maka amalnya bertepatan dengan sebagaimana
yang mesti diamalkan. Apa juga amal yang keluar daripadanya adalah amal
yang benar dan tidak sia-sia. Sebab itu tidak boleh dianggap sedikit amal
yang keluar dari si zahid.
Hati hendaklah bebas daripada kasihkan
dunia, kemegahan dan kemuliaannya. Kepentingan duniawi akan menghilangkan
sifat ikhlas daripada hati. Orang yang ikhlas, walaupun hidup dalam dunia,
melakukan kebaikan kepada makhluk Allah s.w.t tanpa memandang kepada apa
juga tawaran yang dibuat oleh dunia. Hubungan amalan yang ikhlas dengan
Tuhan adalah ketaatan bukan kepentingan. Hamba melakukan kebaikan dan kebajikan
atas dasar melakukan pengabdian kepada Allah s.w.t.
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku. ( Ayat 56 : Surah adz-Dzaariyaat )
Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Agama yang benar. ( Ayat 5 : Surah al-Bayyinah )
Hamba yang mengabdikan diri kepada Allah
s.w.t melakukan segala pekerjaan dengan ikhlas kerana Allah s.w.t. Mereka
tidak mempersekutukan amal mereka dengan sesuatu, baik anasir alam mahupun
kepentingan diri sendiri. Merekalah hamba Allah s.w.t yang hanif, yang
sentiasa berpegang kepada kebenaran. Kehanifan itu menjadi kemudi pada
hati mereka. Hati akan segera memberontak jika kebenaran diperkosakan.
Bila hati sudah dikemudikan oleh sifat hanif, haluan akan lari daripada
kesesatan. Diri yang demikian akan dipenuhi oleh ketaatan kepada Allah
s.w.t. Jadi, ikhlas, tidak berbuat kemusyrikan dan kesesatan, hanif dan
mentaati Allah s.w.t adalah agama yang sebenarnya.
Ahli-ahli sufi bersepakat bahawa jika diisikan
dunia ke dalam hati pasti tidak akan ditemui Allah s.w.t, dan sekiranya
Allah s.w.t bertempat di hati pasti tidak ada dunia di dalamnya. Orang
yang memiliki hati yang diisikan dengan Allah s.w.t semata-mata adalah
orang yang benar-benar berjiwa besar. Orang yang meletakkan dunia di atas
takhta kerajaan hatinya adalah orang yang cuba menipu Allah s.w.t dan kaum
muslimin seluruhnya.