TANDA
AKAN BERJAYA PADA AKHIR PERJUANGAN ADALAH KUAT MENYERAH DIRI KEPADA ALLAH
S.W.T PADA AWAL PERJUANGAN.
BARANGSIAPA CEMERLANG PERMULAANNYA, AKAN CEMERLANGLAH KESUDAHANNYA.
Hikmat 34 merumuskan intisari kesemua Kalam
Hikmat yang dihuraikan terlebih dahulu. Berserah diri kepada Allah s.w.t,
bertawakal kepada-Nya dan mengembalikan segala urusan kepada-Nya adalah
jalan untuk mendekati Allah s.w.t. Kesemua ini boleh diibaratkan sebagai
kenderaan, sementara ilmu dan amal diibaratkan sebagai roda. Sesiapa yang
hanya membina roda tetapi tidak membina kenderaan maka dia akan memikul
roda bukan menaiki kenderaan. Dia akan keletihan dan berhenti di tengah
jalan sambil asyik bermain-main dengan roda seperti kanak-kanak.
Persoalan menyerah diri sering menimbulkan
kekeliruan kepada orang yang berlarutan membincangkan mengenainya. Suasana
hati dan darjat akal mengeluarkan berbagai-bagai huraian tentang berserah
diri kepada Allah s.w.t. Ada orang beranggapan berserah diri adalah berpeluk
tubuh, tidak melakukan apa-apa. Ada pula berpendapat orang yang berserah
diri itu hidup dalam ibadat semata-mata, tidak memperdulikan kehidupan
harian. Banyak lagi anggapan dan pendapat yang dikemukakan dalam menjelaskan
mengenai berserah diri. Sifat orang yang berserah diri adalah merujuk sesuatu
perkara yang diperselisihkan kepada Allah s.w.t. Mereka tidak taasub memegang
sesuatu fahaman yang diperolehi melalui fikirannya atau pendapat orang
lain. Mereka bersedia melepaskan fahaman dan pendapat peribadi sekiranya
ia bercanggah dengan peraturan dan hukum Tuhan. Sewaktu hidup di dalam
dunia ini lagi mereka mengembalikan segala urusan kepada Allah s.w.t kerana
mereka yakin bahawa diri mereka dan urusan mereka akan kembali juga kepada
Allah s.w.t di akhirat kelak. Perjumpaan dengan Allah s.w.t di akhirat
menguasai tindakan mereka sewaktu hidup di dunia ini.
Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): “Apa jua perkara agama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaan-Nya ialah Allah Tuhanku; kepada-Nya jualah aku berserah diri dan kepada-Nya jualah aku rujuk kembali (dalam segala keadaan)”. ( Ayat 10 : Surah asy-Syura )
Orang yang berserah diri kepada Allah
s.w.t, mengembalikan urusan mereka kepada-Nya, meyakini bahawa golongan
manusia yang benar-benar mengerti kehendak Allah s.w.t adalah golongan
nabi-nabi. Oleh itu pegangan dan tindakan para anbia mesti dijadikan sandaran
dalam membentuk pegangan peribadi dan juga dalam melakukan tindakan.
Dan ia (Yaakub) berkata lagi: “Wahai anak-anakku! Janganlah kamu masuk (ke bandar Mesir) dari sebuah pintu sahaja, tetapi masuklah dari beberapa buah pintu yang berlain-lain. Dan aku (dengan nasihatku ini), tidak dapat menyelamatkan kamu dari sesuatu takdir yang telah ditetapkan oleh Allah. Kuasa menetapkan sesuatu (sebab dan musabab) itu hanya tertentu bagi Allah. Kepada-Nya jualah aku berserah diri, dan kepada-Nya jualah hendaknya berserah diri orang-orang yang mahu berserah diri”. ( Ayat 67 : Surah Yusuf )
Ayat di atas menceritakan sifat berserah
diri yang ada pada Nabi Yaakub a.s. Beliau a.s menasihatkan anak-anaknya
yang sebelas orang itu memasuki kota Mesir melalui pintu-pintu yang berlainan.
Ia menunjukkan Nabi Yaakub a.s mengakui tuntutan berikhtiar sebagaimana
kedudukan mereka sebagai manusia. Walaupun begitu Nabi Yaakub a.s mengingatkan
pula anak-anaknya bahawa mengikuti nasihat beliau a.s bukanlah jaminan
yang anak-anaknya akan selamat dan mendapatkan apa yang mereka cari. Ikhtiar
pada zahir mesti disertai dengan iman pada batin. Orang yang beriman meyakini
bahawa Allah s.w.t sahaja yang mempunyai kuasa penentuan. Oleh yang demikian
orang yang beriman dituntut agar berserah diri kepada Allah s.w.t sahaja,
tidak berserah diri kepada yang lain, sekalipun yang lain itu adalah malaikat,
wali-wali ataupun ayat-ayat Allah s.w.t. Allah s.w.t yang menguasai malaikat,
wali-wali dan ayat-ayat-Nya. Penyerahan bulat kepada Allah s.w.t bukan
kepada sesuatu yang dinisbahkan kepada-Nya. Perkara ini dinyatakan oleh
Nabi Hud a.s sebagaimana yang diceritakan oleh ayat berikut:
“Kerana sesungguhnya aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu! Tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus”. ( Ayat 56 : Surah Hud )
Tuhan berada di atas jalan yang lurus.
Tuhan tidak mengantuk, tidak lalai, tidak keliru dan tidak melakukan kesilapan.
Apa sahaja yang Tuhan lakukan adalah benar dan tepat. Tuhan berbuat sesuatu
atas dasar ketuhanan dan dengan sifat ketuhanan, tidak ada pilih kasih.
Dia adalah Tuhan Yang Maha Adil. Pekerjaan-Nya adalah adil. Dia adalah
Tuhan Yang Maha Mengerti dan Maha Bijaksana. Pekerjaan-Nya adalah sempurna,
teratur dan rapi. Dia adalah Tuhan Pemurah dan Penyayang. Pekerjaan-Nya
tidak ada yang zalim. Tuhan yang memiliki sifat-sifat ketuhanan yang baik-baik
itu mengadakan peraturan untuk diikuti. Mengikuti peraturan-Nya itulah
penyerahan kepada-Nya. Nabi-nabi dan orang-orang yang beriman diperintahkan
supaya menyampaikan kepada umat manusia apa yang datang daripada Allah
s.w.t. Pekerjaan manusia adalah menyampaikan. Jika apa yang disampaikan
itu tidak diterima, maka serahkannya kepada Allah s.w.t. Dia memiliki Arasy
yang besar, yang memagari sekalian makhluk. Tidak ada makhluk yang dapat
menembusi Arasy-Nya. Arasy-Nya adalah pagar Qadar. Apa yang dia ciptakan
dan tentukan untuk makhluk-Nya dipagari oleh Arasy.
Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): “cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepada-Nya aku berserah diri, dan Dia jualah yang mempunyai Arasy yang besar”. ( Ayat 129 : Surah at-Taubah )
Tauhid adalah kesudahan pencapaian.
Pada peringkat ini, syirik tidak ada lagi walaupun sebesar zarah. Dalam
proses mencapai tauhid perlu ada pengasingan dan perbezaan antara Tuhan
dengan yang selain Tuhan. Tidak boleh diadakan sekutu bagi Tuhan. Tidak
boleh meletakkan anasir alam, amal, doa dan sebagainya pada kedudukan yang
boleh menyebabkan timbul anggapan yang selain Tuhan itu mampu mencabar
kekuasaan Tuhan. Tidak boleh terjadi ketaatan dan penyayangan terhadap
sesuatu melebihi ketaatan dan penyayangan terhadap Allah s.w.t.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq (derhaka)”. ( Ayat 24 : Surah at-Taubah ) Perlu difahamkan bahawa sekalipun hamba telah berserah diri kepada Allah s.w.t, tanpa Allah s.w.t menerimanya tidak mungkin tercapai tujuannya. Penerimaan Allah s.w.t yang benar-benar membawa hamba kepada-Nya. Tanda Allah s.w.t menerima hamba-Nya ialah terdapat kecemerlangannya dimasa permulaan. Berlaku perubahan-perubahan kepada diri si hamba itu. Sifat buruknya terbuang dan sifat terpuji menghiasinya. Dia menjadi gemar beribadat dan berbuat taat. Semakin jauh perjalanannya semakin cemerlang hatinya. Dia diterangi oleh Nur Ilahi dan dikurniakan ilmu laduni, iaitu ilmu mengenal Allah s.w.t. Nur Makrifat menyinarinya, maka kenallah dia pada Tuhannya.