KELUARLAH
DARI SIFAT-SIFAT KEMANUSIAAN YANG BERTENTANGAN DENGAN UBUDIYAH SUPAYA MUDAH
BAGI KAMU UNTUK MENYAHUT PANGGILAN ALLAH DAN MENDEKAT KE HADRAT-NYA.
Hikmat 41 menyingkap tentang hijab-hijab.
Melalui huraian ternyata betapa sukarnya untuk melepasi hijab-hijab sebelum
sampai kepada Allah s.w.t. Hikmat 42 ini memberi panduan untuk melepasi
halangan dan mendekat kepada-Nya. Kita diajak supaya melepasi sifat-sifat
kemanusiaan yang menyalahi ubudiyah. Sifat ubudiyah yang sejati ialah sifat
malaikat kerana malaikat adalah hamba Allah s.w.t yang paling tepat melaksanakan
perintah-Nya. Sifat yang paling menyalahi ubudiyah ialah sifat iblis kerana
iblislah yang paling derhaka kepada Allah s.w.t. Jadi, Hikmat ini boleh
membawa maksud, keluarlah dari sifat-sifat iblis dan masuklah kepada sifat-sifat
malaikat supaya kita boleh melaksanakan tuntutan Allah s.w.t dengan tepat
dan kita dapat mendekat ke Hadrat-Nya. Dalam diri manusia ada sifat-sifat
malaikat dan ada pula lawannya iaitu sifat-sifat iblis. Mesti dibuat pengasingan
di antara kedua-dua jenis sifat tersebut. Mesti diistiharkan jihad terhadap
iblis yang menyalurkan sifat-sifatnya ke dalam diri kita.
Sifat-sifat iblis, sekiranya disenaraikan,
sangatlah banyak. Sudah memadai jika dirumuskan bahawa apa juga yang menyekat
atau melengahkan kita daripada menyempurnakan tuntutan Allah s.w.t adalah
berpunca daripada sifat iblis. Jalan untuk menghapuskan sifat-sifat yang
demikian ada dua, iaitu jalan panjang dan satu lagi, jalan singkat. Jalan
panjang adalah mengenal satu persatu semua sifat buruk itu, mempelajari
cara ia bertindak, kesannya kepada diri kita, tanda kita memilikinya, cara
mencegahnya sekiranya belum dijangkiti dan cara mengubatinya jika sudah
dijangkiti. Jalan yang paling singkat adalah meninggalkan apa sahaja yang
selain Allah s.w.t, berpegang kepada firman-Nya ayat 91, surah al-An'aam
yang bermaksud:
Katakanlah, “Allah!” dan biarkan mereka
bermain-main dalam kesesatan mereka.
Penting bagi orang yang belum mencapai
makam keteguhan untuk tidak mempedulikan apa yang berlaku di sekelilingnya
kerana dia belum dapat memisahkan dirinya dari sifat-sifat kemanusiaan.
Dia masih melihat perbuatan makhluk. Campurtangannya dalam urusan makhluk
menutup pandangan mata hatinya dari Tuhan. Kekeruhan dalam kehidupan dunia
akan memalapkan cahaya rohaninya. Lebih baik jika dia membenamkan dirinya
ke dalam ibadat, zahirnya bersungguh-sungguh di dalam syariat dan batinnya
teguh dengan iman. Ingatlah, dunia adalah puteri iblis. Sesiapa yang berkahwin
dengan si puteri ini pasti si bapa akan kerap mengunjunginya.
Sifat iblis adalah ingkar kepada
kebenaran. Iblis adalah tenaga gelap. Kebenaran pula adalah cahaya. Dalam
melakukan pekerjaan menghalang cahaya kegelapan iblis mengenderai kegelapan
nafsu. Apabila kegelapan nafsu yang ditambahkan lagi dengan kegelapan iblis
membalut hati maka hati tidak akan dapat menerima cahaya kebenaran. Balutan
ini menutup mata hati dari menyaksikan al-Haq. Sifat iblis dan sifat
nafsu menjadi tenaga yang bertindak menolak sebarang kebenaran yang ingin
masuk ke dalam hati. Walaupun akal boleh mengakui kebenaran namun, tenaga
sifat iblis akan menghalang hujah akal dari diterima oleh hati. Sebab itu
orang yang mengakui kebenaran masih juga boleh berbuat perkara yang berlawanan
dengan pengakuannya itu. Tenaga iblis dan tenaga nafsu itulah yang membentuk
tenaga ingkar (kufur atau menolak kebenaran). Tenaga kekufuran ini akan
menawan hati semua orang, termasuklah hati orang-orang Islam.
Kehadiran tenaga ini dalam diri mengheret seseorang kepada perbuatan fasiq,
kemunafikan, kekafiran, kemusyrikan, maksiat dan segala perkara yang dimurkai
Allah s.w.t.
Tenaga ingkar ini mesti dihapuskan dengan
cara menekannya sekuat mungkin dengan tenaga kebenaran. Antara kebenaran
yang mahu ditekankan dan dimasukkan ke dalam hati adalah pengakuan-pengakuan
: “Allah Maha Suci! Allah Maha Besar! Segala puji untuk Allah! Allah Maha
Esa dan tiada sesuatu yang bersekutu dengan-Nya! Tiada Tuhan melainkan
Allah dan Nabi Muhammad s.a.w adalah Pesuruh Allah!”
Bila kita menyebut Maha Suci Allah,
bukan bermakna kita menyucikan Allah s.w.t. Allah s.w.t bukanlah tidak
bersih hingga perlu disucikan. Maha Suci Allah itu sempurna kesucian-Nya
sejak azali hingga kepada tanpa kesudahan. Dia tidak memerlukan makhluk
untuk menyucikan-Nya dan tidak ada makhluk yang layak berbuat demikian.
Begitu juga dengan sebutan Allah Maha Besar, bukan bermakna Allah s.w.t
itu kecil hingga perlu diperbesarkan. Allah s.w.t sudah cukup besar, sempurna
kebesaran-Nya, tidak perlu lagi diperbesarkan dan tidak ada makhluk yang
layak memperbesarkan-Nya.
Apa juga perbuatan makhluk tidak
ada yang mengenai Allah s.w.t. Sebutan hanyalah pengakuan atau penyaksian
semata-mata. Kita mengaku yang benar sebagaimana benarnya. Tenaga pengakuan,
penerimaan dan ketundukan terhadap kebenaran inilah yang diperlukan oleh
hati untuk menjadikannya kuat, bukan untuk faedah Tuhan. Memasukkan tenaga
kebenaran ke dalam hati inilah yang dinamakan zikir. Tenaga kebenaran hendaklah
dipalu keras-keras kepada tenaga ingkar yang membaluti hati. Apabila dihentam
terus menerus tenaga ingkar itu tidak dapat bertahan lalu ia hancur. Bebaslah
hati untuk menerima cahaya kebenaran.
Perlu diperingatkan bahawa fungsi
zikir bukanlah untuk memecahkan hijab yang menutupi pintu langit. Kita
tidak mahu terbang ke langit. Kita mencari kebenaran yang hakiki dan Kebenaran
Hakiki bukan berada di atas langit. Ia berada di dalam diri kita sendiri.
Hijab yang menutupi kita daripada Kebenaran Hakiki ini yang hendak dihapuskan.
Rangsangan atau gerakan yang datang daripada
tenaga iblis, disampaikan kepada hati yang dibaluti oleh kegelapan nafsu,
dalam keadaan hati merasakan bahawa ia datang daripada hati itu sendiri,
bukan ia ditekankan oleh tenaga luar. Hijab nafsu menyebabkan hati tidak
sedar dan tidak mengetahui yang ia sudah dikuasai oleh tenaga iblis. Apabila
hijab nafsu itu berjaya disingkap hati mampu mengasingkan yang asli dengan
yang mendatang. Setiap bisikan kepada kejahatan yang sampai kepada hati
didengar oleh hati seolah-olah mendengar orang lain menyampaikan bisikan
itu. Oleh itu hati mudah mengawasi bisikan yang datang itu. Beginilah suasana
hati yang sudah disinari oleh cahaya kebenaran. Hati yang berada dalam
cahaya mudah menyelamatkan dirinya daripada terjerumus ke dalam sifat-sifat
dan perbuatan yang dimurkai Allah s.w.t.