TIADA
SATU NAFAS TERLEPAS DARIPADA KAMU MELAINKAN DI SITU PULA ADA QADAR YANG
BERLAKU DI ATAS KAMU.
Persoalan Qadar telah disentuh pada Hikmat
3 dan kembali disentuh oleh Hikmat 30 ini. Persoalan Qadar dibangkit semula
setelah disinggung tentang permintaan atau doa yang bermaksud tuntutan
terhadap Allah s.w.t. Tuntutan-tuntutan timbul lantaran kurang menghayati
tentang Qadar. Kini kita diajak merenung perkara Qadar kepada yang sangat
halus iaitu satu nafas yang terjadi kepada kita. Kita kurang memerhatikan
tentang nafas kerana ia terjadi secara spontan, tanpa bersusah payah dan
kita anggap remeh untuk diperhatikan. Sekarang perkara yang kita anggap
remeh inilah yang hendak kita perhatikan dengan saksama. Apakah berbeza
perkara yang dianggap remeh dengan perkara yang dianggap besar dalam perkaitannya
dengan perjalanan Qadar. Kita perlu bertanya kepada diri kita sendiri adakah
setiap nafas yang kita hembuskan itu berlaku secara percuma, tanpa perkiraan,
tidak mengikut sukatan yang Allah s.w.t tentukan? Adakah apabila kita hembuskan
satu nafas hanya nafas sahaja yang berlaku atau pada masa yang sama berbagai-bagai
lagi Qadar yang terjadi? Perkara yang dianggap kecil ini haruslah direnung
dengan mendalam agar kita mendapat pengertian tentang Qadar secara terperinci.
Nafas ialah udara yang keluar masuk
pada badan kita melalui mulut dan hidung. Satu hembusan udara yang keluar
dari badan kita dipanggil satu nafas. Nafas ini penting bagi jasmani kita.
Nafas menjadi nyawa kepada diri kita yang zahir. Penghidupan diri yang
zahir diukur dengan perjalanan nafas. Kita biasanya menyukat umur kita
dengan kiraan tahun. Kita tidak menyukat umur kita dengan kiraan bulan,
apa lagi kiraan hari dan jam. Sebenarnya sukatan yang tepat tentang umur
ialah nafas. Berapa jutaan hembusan nafas itulah umur kita.
Kita melihat Qadar sebagai ketentuan
Ilahi yang berlaku kepada kita dalam sekop yang luas. Sikap memandang Qadar
secara meluas menyebabkan kita terlindung untuk melihatnya pada setiap
detik dan setiap kejadian. Sebab itu kita sering terkeluar daripada berpegang
kepada Qadar. Andainya kita memandang hidup secara tepat iaitu dengan hitungan
nafas nescaya kita akan melihat Qadar secara halus sebagaimana halusnya
kiraan nafas. Dapatlah kita menghayati benar-benar bahawa pada setiap hembusan
nafas itu berlaku Qadar menurut ketentuan Ilahi. Jumlah udara yang keluar
masuk pada badan kita bagi setiap perjalanan nafas adalah menurut sukatan
yang Allah s.w.t tentukan. Jumlah nafas yang akan kita hembuskan juga telah
ditentukan oleh Allah s.w.t dan apabila jumlah nafas yang telah disediakan
untuk kita itu habis maka kita akan mati. Jika kita dapat melihat perjalanan
Qadar hingga kepada peringkat yang halus ini, nescaya pandangan mata hati
kita tidak akan terlepas daripada melihat Qadar pada setiap detik dan pada
setiap kejadian. Kita akan melihat bahawa jumlah air hujan yang bertitik
di atas bumbung rumah kita adalah mengikut sukatan yang telah ditentukan
Allah s.w.t. Bilangan debu yang berterbangan juga ditentukan Allah s.w.t.
Helaian rambut yang gugur dari kepala kita juga ditentukan Allah s.w.t.
Panjang, lebar dan dalam luka yang kita alami ketika berlaku kemalangan
juga ditentukan Allah s.w.t. Tidak ada satu pun yang menyimpang dari Qadar
menurut ketentuan Ilahi. Sesungguhnya Allah s.w.t, al-Latif, Maha Halus,
tidak ada sesuatu yang terkeluar daripada perkiraan dan pentadbiran-Nya.
Tidak ada sesuatu yang terlepas daripada sukatan dan timbangan-Nya. Semua
makhluk berjalan di atas landasan Qadar yang diaturkan-Nya. Sesungguhnya
Allah s.w.t tidak sekali-kali lalai, tidur atau keliru. Apa yang Dia tentukan
itulah yang berlaku. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana, tidak ada yang
sumbang pada penciptaan dan perjalanan penciptaan-Nya.
Tiada sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus. ( Ayat 56 : Surah Hud )
Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. ( Ayat 22 : Surah al-Hadiid )
Allah s.w.t mengadakan ketentuan
sejak azali. Tidak ada sesiapa yang tahu tentang ketentuan Allah s.w.t.
Malaikat hanya menjalankan perintah-Nya. Apa yang pada sisi malaikat boleh
diubah oleh-Nya, tetapi apa yang pada sisi-Nya tidak pernah berubah. Malaikat
menjalankan tugas dan manusia melakukan kewajipan. Tuhan yang memiliki
ketentuan yang mutlak. Doa dan amal manusia mungkin menjadi asbab kepada
berlakunya perubahan pada apa yang berada dengan malaikat yang menjalankan
tugas, jika Tuhan izinkan, tetapi ia tidak mengubah apa yang pada sisi
Tuhan. Ilmu Tuhan meliputi yang awal dan yang akhir. Segala sesuatu telah
ada pada Ilmu-Nya sebelum ia berlaku lagi. Urusan yang demikian sangat
mudah bagi Allah s.w.t. Malaikat dan manusia tidak memiliki ilmu yang demikian.
Malaikat semata-mata patuh kepada apa yang Allah s.w.t perintahkan. Manusia
pula perlu bergerak pada makamnya dan berusaha meningkatkan perkembangan
kerohaniannya sehingga dia menjadi sesuai dengan kehendak Allah s.w.t.