PERHATIKAN
SABDA RASULULLAH SAW :
“BARANGSIAPA YANG HIJRAHNYA KEPADA ALLAH DAN RASUL MAKA HIJRAHNYA ADALAH KEPADA ALLAH DAN RASUL. BARANGSIAPA YANG HIJRAHNYA KEPADA DUNIA UNTUK MENDAPATKANNYA ATAU WANITA UNTUK MENGAHWININYA, MAKA HIJRAHNYA TERHENTI PADA TUJUAN HIJRAHNYA ITU”.
FAHAMILAH SABDA RASULULLAH SAW TERSEBUT DAN PERHATIKAN PERSOALANNYA JIKA KAMU BOLEH MEMAHAMINYA. DAN, SELAMATLAH ATAS KAMU.
“BARANGSIAPA YANG HIJRAHNYA KEPADA ALLAH DAN RASUL MAKA HIJRAHNYA ADALAH KEPADA ALLAH DAN RASUL. BARANGSIAPA YANG HIJRAHNYA KEPADA DUNIA UNTUK MENDAPATKANNYA ATAU WANITA UNTUK MENGAHWININYA, MAKA HIJRAHNYA TERHENTI PADA TUJUAN HIJRAHNYA ITU”.
FAHAMILAH SABDA RASULULLAH SAW TERSEBUT DAN PERHATIKAN PERSOALANNYA JIKA KAMU BOLEH MEMAHAMINYA. DAN, SELAMATLAH ATAS KAMU.
Hikmat ini adalah lanjutan kepada Kalam
Hikmat yang lalu. Keluar dari satu hal kepada hal yang lain adalah hijrah
juga namanya. Apa yang didapati dari hijrah ialah apa yang dituju atau
dimaksudkan dengan hijrah itu. Orang yang keluar dari penjara hawa nafsu
dan dunia kerana inginkan syurga, maka pencariannya akan terhenti pada
syurga. Orang yang keluar dari penjara akhirat kerana menginginkan kekeramatan
akan berhenti bila berjaya memperolehi kekeramatan. Orang yang keluar dari
semua penjara alam kerana bermaksud mencapai Ilmu Allah akan berhenti pada
ilmu. Orang yang keluar dari kurungan ilmu kerana mahu mendapatkan makrifat
akan berhenti pada makrifat. Semua maksud dan tujuan yang telah dinyatakan
tadi menghalang seseorang dari masuk ke Hadrat Allah s.w.t. Hanya satu
sahaja tujuan yang benar-benar suci lagi murni, iaitu berhijrah kepada
Allah s.w.t dan Rasul-Nya. Rasulullah s.a.w menyebutkan berhijrah kepada
Allah s.w.t dan Rasul-Nya, bukan berhijrah kepada Allah s.w.t semata-mata.
Hijrah zahir adalah berpindah dari
Makkah pergi ke Madinah. Hijrah hati adalah meninggalkan sifat-sifat yang
keji dan pergi kepada sifat-sifat yang terpuji. Hijrah rohani adalah meninggalkan
segala yang maujud dan pergi kepada Rasul Allah kerana hanya Rasul Allah
yang boleh membimbing kepada Allah s.w.t, sesuai dengan penyaksian:
Tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad Rasul Allah.
Ketuhanan Allah s.w.t dan kerasulan
Muhammad s.a.w tidak dipisahkan. Rasul Allah adalah umpama jambatan yang
menghubungkan segala sesuatu dengan Allah s.w.t. Bagaimana mahu sampai
kepada Allah s.w.t jika tidak melalui jambatan-Nya. Apa juga usaha dan
jalan yang diambil untuk pergi kepada Allah s.w.t, tidak akan berhasil
jika tidak diikuti jalan Rasul Allah. Bahkan bolehlah dikatakan Allah s.w.t
tidak mungkin ditemui jika Rasul-Nya tidak ditemui. Muhammad s.a.w adalah
Rasul Allah. Semua nabi-nabi sejak Nabi Adam a.s menyaksikan bahawa Muhammad
s.a.w adalah Rasul Allah. Tidak ada kenabian tanpa nur Kenabian Muhammad
s.a.w. Tiada syuhud (penyaksian) tanpa syuhud terhadap nur Kebenaran
Muhammad s.a.w. Tidak akan sampai kepada Hakikat Allah s.w.t tanpa fana
di dalam Hakikat Muhammad s.a.w. Tiada makrifatullah tanpa makrifat Muhammad
s.a.w. Begitulah hukum hakikat dan makrifat. Penyaksian ketuhanan Allah
s.w.t dan penyaksian kerasulan Muhammad s.a.w tidak boleh bercerai tanggal.
Allah berfirman dalam Hadis Qudsi
yang bermaksud:
Wahai Muhammad! Kamu melihat mereka melihat kamu, dan meskipun mereka melihat kamu namun, mereka tidak mengenal kepada kamu.
Wahai Muhammad! Kamu melihat mereka melihat kamu, dan meskipun mereka melihat kamu namun, mereka tidak mengenal kepada kamu.
Orang yang paling hampir dengan Rasulullah
s.a.w adalah Saidina Abu Bakar as-Siddik r.a. Beliau berkata: "Wahai Rasulullah.
Engkau tidak terpisah daripadaku meskipun aku berada di dalam bilik kakus
(tempat membuang air) "
Kelebihan Abu Bakar r.a dari sekalian manusia
adalah lantaran Sir yang ada pada dirinya. Sir (Rahsia) adalah perkaitan
atau jambatan antara roh dengan Allah s.w.t. Sir yang tersembunyi
dalam rahsia hati berkekuatan melebihi kekuatan langit dan bumi. Sir dapat
memandang tanpa biji mata dan mendengar tanpa telinga. Sir tidak menetap
di satu tempat dan tidak pula mengembara. Sir tidak makan dan tidak minum.
Akal tidak ada pengetahuan tentang Sir. Sir tidak ada hubungan dengan hukum
sebab musabab. Sir hidup dalam abad demi abad, sedangkan jasad hidup dalam
waktu tertentu. Bila seseorang yakin tentang sirnya maka dia bukan lagi
dirinya. Dia adalah daripada Allah s.w.t, sedangkan sekalian yang maujud
datang kemudian daripadanya. Tidak ada satu pun yang datang kemudian daripadanya
dapat mengalahkannya, asalkan dia mengenal kedudukannya dan membiasakan
duduk di dalam makamnya, maka dengan demikian dia lebih kuat dari
bumi dan langit, lebih kuat dari syurga dan neraka, lebih kuat dari huruf
dan asma’, lebih kuat dari apa yang nyata di dalam dunia dan akhirat. Bagaimana
hubungan hati seseorang dengan Rasulullah s.a.w menentukan kedudukan sirnya.
Hati yang menerima pancaran cahaya nur Rasulullah s.a.w dikatakan hati
yang ada perkaitan dengan Sir.
Hijrah rohani melalui berbagai-bagai peringkat
sebelum sampai kepada Allah s.w.t. Seseorang salik atau murid yang melakukan
hijrah rohani kepada Allah s.w.t tidak akan berhasil mencapai maksudnya
jika dia tidak ‘bersama’ Muhammad s.a.w kerana semua pintu langit, semua
pintu syurga, semua pintu hijab dan pintu masuk ke Hadrat Allah s.w.t hanya
dibuka kepada Muhammad s.a.w dan yang menyertai Muhammad s.a.w. Berhijrah
kepada Allah s.w.t tetapi lari dari Muhammad s.a.w adalah kejahilan.
Salik yang benar pada hijrahnya, mula-mula
dikurniakan cahaya yang menerangi hatinya, membuatnya merasakan hampir
dengan Allah s.w.t, dan hatinya merasakan Allah s.w.t berbicara dengannya.
Apa sahaja yang sampai kepada hatinya adalah juru bicara Allah s.w.t. Kemudian
dia dibawa kepada makam makrifat iaitu saling kenal mengenal. Jadilah dia
seorang yang mengenal Allah s.w.t. Makam ini adalah permulaan makam kesudahan.
Ahli tasauf sering mengucapkan:
Permulaan agama ialah mengenal Allah s.w.t.
Hijrah bersama-sama Rasulullah s.a.w meletakkan
makrifat sebagai permulaan, sedangkan hijrah tanpa Rasulullah s.a.w menjadikan
makrifat sebagai kesudahan jalan. Sebab itu orang yang berhijrah tanpa
Rasulullah s.a.w, setelah memperolehi makrifat mereka beragama dengan cara
lain dari cara Rasulullah s.a.w beragama. Mereka tidak lagi berpegang kepada
Sunah Rasulullah s.a.w. Sebenarnya mereka baharu berada di ambang pintu
agama, belum lagi masuk ke dalam gerbang agama yang benar, yang di bawa
oleh Rasulullah s.a.w.
Setelah mencapai makrifat, orang
arif menanggalkan segala-galanya. Dia tidak lagi bersandar kepada amal,
ilmu, makrifat, aulia yang agung, malaikat dan semua yang selain Allah
s.w.t. Dia mengikhlaskan hati pada semua perbuatannya dan niatnya hanya
tertuju kepada Allah s.w.t. Dia membenamkan dirinya ke dalam sabar menghadapi
apa juga ujian dan fitnah. Kuatlah dia berserah diri dan tawakal kepada
Allah s.w.t. Kemudian dia naik kepada reda dengan segala hukum dan takdir
Allah s.w.t. Seterusnya dia masuk ke dalam makam syuhud, iaitu menyaksikan-Nya
dengan mata hati. Masuklah dia ke dalam makam keteguhan. Pada peringkat
ini dia sudah melepasi makam kalbu, kerana kalbu adalah keadaan yang berbalik-balik,
berubah-ubah, tidak tetap dan tidak teguh. Bila dia sudah berada dalam
keteguhan maka dihulurkan kepadanya perjanjian kewalian. Kewalian bukanlah
kekeramatan. Sikap menghubungkan kewalian dengan kekeramatan adalah kesilapan
yang besar. Sikap beginilah yang membuat orang tertipu dengan keramat khadam
dan jin. Ada pula yang tertipu dengan sihir yang dilakukan oleh syaitan.
Kewalian sebenarnya menggambarkan tentang
nama Allah s.w.t, al-Waliyyu, yang bermaksud Yang Menjaga, Yang Melindungi
dan Yang Memelihara. Orang yang dijadikan-Nya wali adalah orang yang dibawa
masuk ke dalam wilayah-Nya atau penjagaan, perlindungan dan pemeliharaan-Nya,
dari berbalik mata hatinya kepada selain Allah s.w.t. Seorang wali ialah
orang yang tetap penglihatan mata hatinya kepada Allah s.w.t walau dia
di dalam kesibukan sekalipun. Semua sahabat Rasulullah s.a.w adalah wali-wali
tetapi jarang kedengaran mereka mempamerkan kekeramatan. Rasulullah s.a.w
sendiri bersama-sama sahabat termulia, Abu Bakar as-Siddik r.a, berhijrah
dari Makkah ke Madinah dengan berjalan kaki dan menaiki unta, bukan terbang
di udara dan sampai di Madinah dalam sekelip mata. Aulia Allah yang agung
mengatakan kekeramatan adalah permainan kanak-kanak yang diperlukan seseorang
untuk meneguhkan iman, sedangkan orang yang sudah teguh imannya tidak memerlukan
kepada keramat. Seorang wali Allah s.w.t mengatakan orang yang keramat
bukanlah orang yang dapat mengeluarkan wang dari poketnya yang kosong atau
menukar daun kayu menjadi wang kertas. Seorang yang keramat ialah orang
yang poketnya penuh dengan wang, tetapi bila dia cuba mengambil wang di
dalam poketnya itu didapatinya semua wang itu tidak ada, walaupun begitu
hatinya tidak berkocak sedikit pun oleh hal tersebut, dia tidak berasa
apa-apa. Jadi, kewalian adalah istiqamah iaitu keteguhan bersama-sama Allah
s.w.t, bukan kekeramatan. Andainya Allah s.w.t melahirkan kekeramatan melalui
wali-Nya itu adalah kerana hikmah yang Dia sendiri mengaturnya kerana tujuan
yang hanya Dia mengetahuinya.
Orang yang berada di dalam wilayah-Nya
akan dibawa pula kepada makam pilihan. Setelah dipilih-Nya diserahkan amanat
dan disingkapkan kepadanya khazanah Rahsia-rahsia-Nya. Orang yang berada
pada peringkat ini sudah dapat menyimpan Rahsia-rahsia Allah s.w.t, tidak
membeberkannya sebagai barang murahan yang boleh menyebabkan berlaku fitnah
kepada orang ramai. Setelah itu semua dilalui, jadilah dia seorang khalil
atau sahabat setia. Seorang khalil dapat mencapai makam al-mahabbah (makam
cinta). Makam cinta ini dinamakan makam as-Sir iaitu makam Hakikat Muhammad
s.a.w. Kefanaan di dalam makam Mahabbah ini membakar segala tutupan dan
hijab lalu tersingkaplah kemutlakan. Lalu si hamba masuk ke Hadrat Allah
s.w.t dengan didorong oleh tarikan yang kuat oleh cahaya nur yang pada
sisi-Nya. Selamatlah si hamba itu sampai ke Hadrat Tuhannya. Allah s.w.t
yang memulakan ciptaan-Nya dan mengulanginya. Permulaan segala sesuatu
ialah Allah s.w.t dan akhirnya juga adalah Allah s.w.t. Dia Yang Awal dan
Yang Akhir. Kami datang dari Allah s.w.t dan kepada Allah s.w.t kami kembali.