SEBAHAGIAN
DARIPADA TANDA MATINYA HATI IALAH APABILA TIDAK BERASA SEDIH JIKA
TERLEPAS SESUATU AMAL KEBAIKAN DARIPADANYA DAN TIDAK MENYESAL JIKA TERJADI
PERBUATAN YANG TIDAK BAIK OLEHNYA.
Kita telah dinasihatkan supaya jangan meninggalkan
zikir walaupun tidak hadhir hati ketika berzikir. Begitu juga dengan ibadat
dan amal kebaikan. Janganlah meninggalkan ibadat lantaran hati tidak khusyuk
ketika beribadat dan jangan meninggalkan amal kebaikan lantaran hati belum
ikhlas dalam melakukannya. Khusyuk dan ikhlas adalah sifat hati yang sempurna.
Zikir, ibadat dan amal kebaikan adalah cara-cara untuk membentuk hati agar
menjadi sempurna. Hati yang belum mencapai tahap kesempurnaan dikatakan
hati itu berpenyakit. Jika penyakit itu dibiarkan, tidak diambil langkah
mengubatinya, pada satu masa, hati itu mungkin boleh mati. Mati hati berbeza
daripada mati tubuh badan. Orang yang mati tubuh badan ditanam di dalam
tanah. Orang yang mati hatinya, tubuh badannya masih sihat dan dia masih
berjalan ke sama ke mari di atas muka bumi ini.
Jika kita renungi kembali kepada
diri zahir manusia, kita akan dapat menyusunnya sebagai tubuh, nyawa, naluri-naluri
dan akal fikiran. Bila dibandingkan dengan haiwan, kita akan mendapati
susunan haiwan seperti susunan manusia juga.. Haiwan mempunyai tubuh badan,
nyawa dan naluri-naluri. Bezanya adalah haiwan tidak mempunyai akal fikiran.
Oleh sebab manusia memiliki akal fikiran maka manusia boleh diistilahkan
sebagai haiwan yang cerdik.
Haiwan yang cerdik (manusia), dipanggil
nafsu natiqah menurut istilah tasauf . Pemilikan akal tidak mengubah manusia
dari status kehaiwanan. Jika ada haiwan berbangsa monyet, harimau, kuda
dan lain-lain, maka ada haiwan berbangsa manusia. Haiwan berbangsa manusia
menjadi raja memerintah semua haiwan yang lain. Akal fikiran yang ada pada
mereka membuat mereka boleh membentuk kehidupan yang lebih sempurna dari
haiwan lain yang tidak berakal. Akal fikiran juga mampu membuat haiwan
bangsa manusia menawan daratan, lautan dan udara. Walaupun mereka berjaya
menawan daratan dengan kenderaan mereka namun, itu tidak membezakan mereka
daripada kuda dan haiwan lain yang mampu juga menawan daratan. Walaupun
mereka berjaya menawan lautan namun, itu tidak membezakan mereka daripada
haiwan ikan yang juga menggunakan lautan. Walaupun mereka berjaya menawan
udara namun, itu tidak membezakan mereka daripada haiwan burung yang juga
menggunakan udara. Kemampuan yang ditunjukkan oleh akal fikiran tidak mengubah
status haiwan yang ada pada manusia. Apakah yang menjadikan manusia sebagai
insan, bukan haiwan?
Manusia menjadi istimewa kerana memiliki
hati rohani. Hati mempunyai nilai yang mulia yang tidak dimiliki oleh akal
fikiran. Semua anggota dan akal fikiran menghala kepada alam benda sementara
hati rohani menghala kepada Pencipta alam benda. Hati mempunyai persediaan
untuk beriman kepada Tuhan. Hati yang menghubungkan manusia dengan Pencipta.
Hubungan dengan Pencipta memisahkan manusia daripada daerah haiwan dan
mengangkat darjat mereka menjadi makhluk yang mulia. Hati yang cergas,
sihat dan dalam keasliannya yang murni, berhubung erat dengan Tuhannya.
Hati itu menyuluh akal fikiran agar akal fikiran dapat berfikir tentang
Tuhan dan kejadian Tuhan. Hati itu menyuluh juga kepada anggota tubuh badan
agar mereka tunduk kepada perintah Tuhan dan menjauhi larangan-Nya. Hati
yang berjaya menaklukkan akal fikiran dan anggota tubuh badannya serta
mengarahkan mereka berbuat taat kepada Allah s.w.t adalah hati yang
sihat.
Hati yang sihat melahirkan takwa,
iaitu pengabdian kepada Allah s.w.t. Takwalah yang membezakan kedudukan
seseorang hamba pada sisi Tuhan. Semakin tinggi darjat ketakwaan semakin
hampir seorang hamba dengan Tuhannya. Semakin rendah darjat takwa semakin
hampir seseorang dengan daerah kehaiwanan. Jika takwa tidak ada jadilah
manusia itu haiwan yang pandai berfikir dan berkata-kata.
Haiwan yang pandai berfikir inilah yang
dikatakan manusia yang mati hatinya. Dia tidak dapat menggerakkan fikiran
dan anggotanya menuju kepada Allah s.w.t. Bahagian yang menghala kepada
Pencipta tidak berfungsi, hanya bahagian yang menghala kepada alam benda
merupakan bahagian yang aktif. Manusia yang mati hatinya atau manusia yang
berbangsa haiwan ini tidak berasa sedih jika terlepas peluang baginya untuk
melakukan amalan yang mendekatkan diri dengan Tuhan dan dia tidak berasa
kesal jika dia berbuat dosa dan maksiat yang menjauhkan dirinya daripada
Allah s.w.t.
Kematian hati tidak dapat dikenal
jika seseorang itu mengambil daya nilai keduniaan sebagai piawaian. Ramai
orang yang menurut pengertian tasauf sudah mati hatinya tetapi mereka
mencapai berbagai-bagai kecemerlangan dalam kehidupan dunia. Mereka menjadi
pemimpin kepada orang ramai. Mereka menciptakan berbagai-bagai benda keperluan
manusia. Mereka berjaya mendaki Gunung Everest. Mereka memegang bermacam-macam
rekod kejohanan. Mereka menguasai kekayaan dan berbagai-bagai lagi kejayaan
dan kecemerlangan.
Apa juga kejayaan dan kecemerlangan
yang diperolehi hendaklah diletakkan di atas neraca akhirat. Jika kejayaan
dan kecemerlangan itu mampu menambahkan berat dacing kebaikan, maka kejayaan
dan kecemerlangan itu adalah benar. Jika tidak ia hanyalah fatamorgana.